in

Jak zdobyć klientów przez Internet?

Nie zawsze obecność w Internecie przekłada się na zdobywanie przez markę klientów.

Jeszcze parę lat temu, kiedy Internet był w powijakach, obecność danej marki w Internecie dawała gwarancję sukcesu. Obecnie w Internecie znajdziemy (prawie, bo nie każdą markę można w nim znaleźć – wow!) wszystko.

Słyszeliście pojęcie, że Internet przypomina śmietnik? Przypomina …i obecnie, mimo że nieświadomie, wiele firm działających w Internecie poza komunikacją stara się uporządkować część tego śmietnika po to, aby stworzyć dla siebie uporządkowane poletko, w którym zachowana zostanie spójność komunikacyjna i wizualna – w którym marka stanie się zauważalna i rozpoznawalna.

Promocja marki w Internecie nie jest wcale łatwe

Oczywiście promocja marki i poszukiwanie klientów w Internecie nie jest proste. Internet nie działa tak, że pokażemy markę, powiemy że jest dobra i to spowoduje że ktoś pójdzie i kupi. W praktyce jest to bardziej skomplikowane. Oczywiście takie rzeczy jak odpowiednio dobrana i zidentyfikowana grupa docelowa, odpowiednio przyjęte komunikacja, dotarcie, atrakcyjny przekaz i przede wszystkim dobry produkt klienta to dużo. O sukcesie decydują jednak głównie szczegóły, na które nie wszyscy zwracają uwagę.

Jeśli chcemy sprzedać, musimy rozmawiać

Słyszałem kiedyś bardzo, bardzo mądre zdanie – „sprzedaż to rozmowa”. Jestem zwolennikiem tego poglądu i jak prowadzę wdrożenia czy jakieś rozmowy na tematy marketingowe, to zawsze zadaję pytanie – czym jest sprzedaż, a później opowiadam czy jest ona dla mnie.

Rozmowa prowadzi do wzajemnego zrozumienia potrzeb i oczekiwań. Rozmowa pozwala się nam lepiej zrozumieć i poznać, czyli daje nam to czego nie dają tradycyjne, jednostronne formy przekazywania komunikatu.

[Przez jednostronne formy komunikatu rozumiem tu takie media jak prasa, radio, telewizja, czy kampanie billboardowe – zauważcie, że w tych kampaniach użytkownik, czyli nasz finalny konsument jest odbiorcą pewnej lepiej lub gorzej dopasowanej treści. Im treść lepiej dopasowana, tym większa szansa sprzedaży. Przypomina mi to zawsze strzał z armaty (duże budżety) do motyla (wąska grupa odbiorców która widząc reklamę kupi produkt)].

Dużą jednostronną kampanią jesteśmy w stanie sprzedać. Wynika to z rachunku prawdopodobieństwa. W praktyce jednak kampania jednostronna z wykorzystaniem mediów wielkokalibrowych, jak np. TV byłaby znacznie bardziej skuteczna gdyby została wsparta o ten czynnik komunikacyjny, czyli o rozmowę z konsumentem.

Analizowałem kiedyś dla klienta efekty kampanii, którą prowadził w telewizji. Kampania kosztowała kilka milionów, odnotowano zainteresowanie, wyraźny wzrost zainteresowania w Internecie, tylko kampania nie sprzedała – zabrakło kampanii w Internecie.

Sprzedaż to rozmowa. Rozmowa pozwala stawać się nam lepszymi, pozwala się rozwijać i poznawać. Każda marka, która chce sprzedawać powinna być cierpliwa i poświęcić czas na tego zwykłego Kowalskiego.

Kluczem do sukcesu jest budowanie marki

Nie wystarczy sama strategia. Strategia powinna mówić jak budować markę, jak ją komunikować. Wskazuje cele, które chcemy zrealizować, ale strategia to nie stwierdzenie, że w styczniu będziemy mówić o tym, a w marcu o tym.

To o czym będziemy mówić powinno wypływać naturalnie i być efektem rozmowy. Nie jesteśmy w stanie założyć, że użytkownicy w danym miesiącu będą chcieli słuchać o tym czy o tamtym. Oni sami muszą to określić, a my prowadząc działania dla marki musimy pogodzić 2 aspekty komunikacji. Musimy realizować cele marki, które mamy gdzieś z tyłu głowy, ale robić to na indywidualnych potrzebach odbiorców.

Nie możemy zakładać czego potrzebują nasi klienci, co lubią i jak im to przekazać. Powinniśmy podejść do tematu sprzedaży w Internecie w odwrotny sposób. Czyli rozmawiać z finalnym konsumentem, ustalić co jest dla nich ważne i na tle ich potrzeb budować komunikację marki.

SocialOn

[Głosów:9    Średnia:4.8/5]

One Comment

Leave a Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Influencer marketing i micro digital influencing – nowy kierunek w marketingu?

Promocja strony internetowej