in

Korzyści marketingu internetowego

Chcąc się wypowiedzieć na ten temat kompleksowo, musiałbym napisać książkę, albo dwie.

Myślę, że dla każdego korzyści będą przybierały inną formę – w zależności od tego co chce osiągnąć, jaką ma filozofię i wizję swojego biznesu.

Przeglądając publikacje branżowe i czytając artykuły tematyczne na portalach marketingowych i marketingowych blogach, przyjmuje się dość zgodnie, że korzyści są następujące:

  • Dotarcie do klientów (w sumie przez całą dobę i wszędzie)
  • Personalizacja komunikacji (możliwość dostosowania komunikatu do odbiorcy)
  • Zwiększenie wiedzy o potrzebach i o grupie docelowej
  • Nawiązanie bezpośredniej interakcji z odbiorcą
  • Kreowanie wizerunku marki
  • Możliwość mierzenia skuteczności działań (z tym punktem mocno bym polemizował)
  • Optymalizacja działań i kosztów (często uczymy się na żywym organizmie)

Tylko tak naprawdę, to to w dużej mierze puste hasła wynikające z teorii, ponieważ w praktyce tego się nie realizuje.

Ktoś z Was zwiększył wiedzę o grupie docelowej prowadząc kampanię? (jeśli tak, to gratuluję). Z reguły w dużych firmach wygląda to zero-jedynkowo. Jest kampania, cele są realizowane to nikt się nie czepia i nie analizuje. Jeśli nie są, to zmienia się agencję i próbuje się dalej.

W swojej dość długiej karierze spotkałem tylko 1 klienta (słownie jednego), który by to analizował i faktycznie wyciągał wnioski. Było to kilka dni temu. Miła pani manager, z którą siadłem i przez dwie godziny omawialiśmy kampanię, reakcje użytkowników, sposoby ich komunikacji, słownictwo. Nawet staraliśmy się określić ich wiek, status społeczny, wykształcenie i inne rzeczy, których normalnie się nie robi. Byłem pod wrażeniem!

Wnioski wyszły nam konstruktywne, ale widać po tej młodej dziewczynie, że daleko zajdzie.

Jakie są rzeczywiste korzyści z obecności marki w Internecie?

Słyszeliście kiedyś zdanie, że na salonach się bywa żeby być? Podobnie jest z marką w Internecie – trzeba być, żeby nie zostać w tyle, żeby nasi konsumenci widzieli, że jesteśmy.

Dodatkowo dzięki obecności oswajamy ludzi z naszymi usługami. Czasami nawet uda się nam coś sprzedać wdając się w dyskusje z jakimś zainteresowanym użytkownikiem.

Prawdziwe efekty są widoczne dopiero z perspektywy czasu – gdy marka któregoś dnia stanie i spojrzy za siebie, zobaczy całą drogę którą przebyła by stać tam gdzie stoi. Zauważy każdy wpis, każdą grafikę, każdy link, ponieważ czasami nie cel jest ważny, a droga. I to ta droga jest wartością, którą marka musi zbudować aby nie zniknąć, aby zbudować swoją historię, renomę i po prostu …markę.

Marki nie zbudujesz z dnia na dzień. To rzecz, która wymaga czasu, cierpliwości, zaangażowania, pracy i pomysłu kim chcemy być, kim jest marka, którą tworzymy.

I to ta droga powoduje, że jesteśmy tu gdzie jesteśmy. Spójrzcie na Coca-Colę, czy ktoś z Was wiedziałby co to za produkt gdyby nie te ponad 100 lat tradycji, walki o klienta i pokoleń, które wychowały się na tym napoju?

Można oczywiście podejść do tematu, że po co, że to się nie sprawdzi, że nie warto etc. Prawda jest jednak taka, że są marki, które są i są te, które przemijają – to od właścicieli marek zależy, jak skończy ich marka, czy będzie czy przeminie.

Odpowiedź na to pytanie jest jednocześnie odpowiedzią na pytanie jakie są korzyści z promocji marki w Internecie …no są albo przemijają. Wybór należy do Was.

SocialOn

[Głosów:17    Średnia:4.9/5]

2 Comments

Leave a Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Promocja strony internetowej

Czy Facebook jest skuteczny?