Fotowoltaika to bez wątpienia branża, która właśnie przeżywa swoje najlepsze 5 minut.
Podobnie jak marketing dla fotowoltaiki, czy precyzyjniej mówiąc – dla firm, które zajmują się szeroko rozumianą branżą fotowoltaiczną.
Szybkiego wzrostu tej branży nie zmienił nawet fakt planowanych reform prawnych, które doprowadzą do tego, że panele fotowoltaiczne nie będą tak bardzo opłacalne jak dotychczas. Jednak nadal będą – choć zwrot z tego typu inwestycji przedłuży się o kilka lat.
Marketing dla fotowoltaiki – trudne rozmowy
Prowadziłem ostatnio rozmowy z kilkoma liczącymi się na rynku firmami. Wszystkie rozmowy były trudne, ponieważ obecna sytuacja (pandemia i wprowadzane lockdowny, niepewność jutra, niekorzystne regulacje prawne) powoduje, że każdy rozsądny biznesmen pomyśli dwa razy nim zdecyduje się na działania reklamowe.
Prowadząc rozmowy musiałem zmierzyć się z różnymi wątpliwościami, ale większość z nich dotyczyła odpowiedzi na kluczowe pytanie – czy marketing dla fotowoltaiki to dobre rozwiązanie w obecnych czasach. Zawsze odpowiadałem, że tak!
Dwie grupy klientów
Firmy, z którymi rozmawiałem można podzielić na dwie kategorie: firmy, które obecna sytuacja paraliżuje i te, które ona motywuje.
Pierwsza grupa przyjmuje postawę asekuracyjną – nie chce prowadzić działań marketingowych, gdy je prowadzi – wstrzymuje je czekając co się wydarzy. Druga grupa ma świadomość, że musi zainwestować i rozwinąć się, żeby odrobić straty, które może ponieść w wyniku pandemii i krzywdzących regulacji prawnych.
Która postawa jest lepsza?
Oczywiście ta druga, co podkreślam i staram się uświadomić moim rozmówcom. Fotowoltaika już zawsze będzie się sprzedawała – ludzie zawsze będą chcieli zainwestować, żeby obniżyć sobie koszty związane z energią elektryczną lub mając na względzie aspekty ekologiczne. Fakt – może tych ludzi być mniej. Zatem czy wstrzymanie działań marketingowych jest dobre i pożądane? Czy chroni przed czymś firmę? Nie.
Marketing dla fotowoltaiki to konieczność!
Na rynku najlepiej będą miały się firmy, które zainwestują w pozyskanie nowych klientów. Tylko to będzie gwarantowało ich rozwój i utrzymanie na rynku. Rynek niestety (jak zawsze) zweryfikuje – część firm upadnie, część się rozwinie. Rozwiną się te aktywne, wychodzące naprzeciw przeciwnościom i stawiające im czoła. A zatem te, które mają świadomość, że tylko ciągły rozwój pomoże przetrzymać ciężkie czasy i zapewnić rozwój.
Próba przeczekania i „nic nie robienia” nie rozwiąże żadnego problemu, co więcej – przysporzy kolejnych. Dlatego zainwestuj w marketing dla fotowoltaiki! Nie bój się, bo nie tylko do odważnych świat należy, ale należy także do tych którzy idą naprzód i działają. Chcą coś zrobić i gdzieś dojść.
Traktuj marketing jako inwestycję, nie koszt
Często również w rozmowach pojawiało się zdanie, że „nie stać nas na dodatkowe koszty”. Nie jest to oczywiście do końca prawdą …
Marketingu nie można traktować jako kosztu. To inwestycja, która zwraca się po stokroć i coś, co określa naszą markę i wyróżnia ją na tle konkurencji. Marketing to również budowanie… decydując się na prowadzenie działań marketingowych budujemy swoją firmę, swoje bezpieczeństwo finansowe i stajemy się ojcami dziecka, którym jest nasza firma. Patrzymy jak dorasta, jak się usamodzielnia i czujemy dumę, że to wszystko dzięki nam. Oczywiście nie przychodzi to od razu, ale z czasem i ten czas jest potrzebny, żeby czasami spontaniczna decyzja o założeniu firmy przerodziła się w coś wielkiego.
Jeśli traktowalibyśmy marketing jako koszt, to nigdy nie stanowiłby on i sile naszej marki i nigdy nie sprawiał, że coś będzie się rozwijało …pieniądze wyrzucalibyśmy w błoto. W przypadku marketingu jest inaczej – to coś co kiełkuje i daje owoce. Pozwala się nam rozwijać i nabierać doświadczenia, dzięki któremu rozwijamy się nie tylko biznesowo ale również osobiście.
Wiem, że ciężko zmienić myślenie i sam nie raz łapię się na tym, że do promocji własnego biznesu podchodzę na zasadzie „o Jezu, ile to kosztuje”. Mam jednak świadomość, że rzeczy dobre muszą kosztować.
Patrz w przyszłość i wyznacz sobie cel
Klientom zawsze staram się przedstawić marketing jako coś co spełnia marzenia i pozwala spać spokojnie. Wyobraź sobie, że za kilka lat chciałbyś być w miejscu X. Jeśli teraz nic nie zrobisz, żeby tam dotrzeć, to nigdy Ci się to nie uda. Jednak, jeśli teraz mądrze zainwestujesz to będziesz tam gdzie chcesz, dojdziesz do upragnionego celu.
Jeśli więc prowadzisz swoją firmę już jakiś czas i myślisz, że mógłbyś być w zupełnie innym miejscu, Twoja firma mogłaby być większa, a Ty mógłbyś zarabiać znacznie więcej, to odpowiedz sobie – co zrobiłeś te kilka lat temu, czy wstrzymałeś działania czekając na to co będzie, czy mądrze zainwestowałeś?
Marketing dla fotowoltaiki to właśnie ten wybór, który teraz należy podjąć i należy spojrzeć na niego z perspektywy. Czy za kilka lat nadal chcesz być tam gdzie jesteś, czy chcesz spać spokojnie wiedząc, że Twój biznes dobrze sobie radzi?