in

Marketing lokalny

Istnieje wiele różnych rodzajów marketingu, z którym podczas kariery zawodowej się spotykamy. Wśród wielu globalnych marek, które obsługujemy mamy kilka mniejszych – lokalnych.

Marketing lokalny – czy warto?

Zawsze warto prowadzić działania marketingowe. Jeśli ich nie prowadzisz – nie rozwijasz się. Bez marketingu nie masz większych argumentów, aby rozwijać swój biznes. Mówi się, że od działań lokalnych do globalnych. W marketingu to stwierdzenie idealnie się sprawdza. Jeśli zaczynasz swoją przygodę z biznesem i chcesz zaistnieć – musisz zainwestować w marketing.

Jeśli prowadzisz biznes lokalny – zainwestuj w marketing lokalny. On pomoże rozwijać Ci się organicznie, najpierw na lokalnym rynku zdobędziesz rozpoznawalność i zbudujesz swoją lokalną, wierną społeczność. Gdy staniesz się królem lokalnego podwórka, możesz myśleć o czymś więcej – o wyjściu poza lokalną społeczność i stać się marką o zasięgu ogólnokrajowym.

Marketing lokalny, a rozwój biznesu

Nim jednak dojdzie do tego, że zaczniesz sprzedawać produkty lub świadczyć usługi poza miejscem, w którym rozpocząłeś biznes, musisz zainwestować w marketing.
Marketing lokalny jest łatwiejszy. Stajesz do rywalizacji z mniejszą ilością firm, co powoduje, że uzyskujesz stosunkowo dobre wyniki relatywnie niskim kosztem. Pamiętajmy, że rynek lokalny jest ograniczony. Chodzi tu o ograniczenie w ilości potencjalnych klientów, ale także o ograniczoną konkurencję. Takie działania stanowić będą dla Ciebie idealne przetarcie przed szeroką rywalizacją na ogólnokrajowym podwórku.

Jeśli rozwijasz swój biznes i uda Ci się zostać liderem lokalnego rynku, pamiętaj – na podwórku krajowym będziesz rywalizować z firmami, które bardzo często również zdominowały marketingowo swoją lokalną społeczność. Będziesz się mierzyć z firmami o dobrym przygotowaniu marketingowym, większych budżetach oraz z liderami rynku. Rywalizować będziesz również z międzynarodowymi korporacjami, które testowały różne rozwiązania na wielu rynkach.

Marketing lokalny pomaga przetestować rozwiązania marketingowe

Jeśli więc jesteś lokalnym przedsiębiorcą i prowadzisz lokalne działania marketingowe, to testuj różne rozwiązania. Nie skupiaj się tylko na jednym lub dwóch narzędziach, nawet jeśli są skuteczne.

Każde narzędzie to wiedza i doświadczenie, które zdobywasz. Doświadczenie i wiedza przyda Ci się w konkurowaniu z innymi markami, które rywalizują z Tobą w walce o klienta. Jeśli masz lokalny biznes, to idealny czas na to, żeby zacząć budować swoje własne narzędzia. Jeśli będą dobrze zbudowane, będą stanowiły mocne wsparcie w promocji Twojego biznesu na cały kraj.

Nie bój się! To podstawowa zasada. Nawet jeśli masz stracić trochę pieniędzy i uznasz, że jakieś narzędzie wcale się nie sprawdza, to dobrze. Lepiej wydać trochę pieniędzy próbując na lokalnym rynku, niż wydać znacznie więcej i próbować na realizować kampanię na cały kraj.

Jakie narzędzia wykorzystać w marketingu lokalnym?

Nie wiem. Każda branża jest inna, każdy region kraju podobnie. Trzeba testować różne rozwiązania.
Z doświadczenia, mieliśmy klienta który prowadził lokalną gastronomię. Idealnie sprawdziły się w jego biznesie …ulotki i social media. Z kolei w zupełnie innym województwie, podobny biznes chwalił sobie współpracę z lokalnymi mediami i działania content marketingowe. Tu social media i ulotki dały średnie efekty.

Wszystko zależy i po prostu trzeba próbować. Rzeczą, którą od niedawna rekomenduję klientom z ambicjami jest prowadzenie działań contentowych oraz pozycjonowanie stron internetowych. Dotyczy to zwłaszcza tych biznesów, które planują wyjść poza swój region i powalczyć na rynku krajowym. Należy budować zaplecza pozycjonerskie, bo przydadzą się one w walce o pozycję w wyszukiwarce i klienta.

Zainwestuj w pozycjonowanie, nawet gdy działasz lokalnie

Budowanie silnej i stabilnej marki trwa. I nie chodzi tutaj o miesiąc czy dwa. Markę buduje się lata. Te wszystkie lata to czas inwestycji w różne narzędzia marketingowe, w rzeczy, które mają pokazać dlaczego warto Tobie zaufać, w czym jesteś lepszy od konkurencji.

Pozycjonowanie jest o tyle ważne, że jeśli robisz je dobrze i z głową, to daje Ci stałe efekty. Wiąże się to oczywiście z inwestycją we własne narzędzia. Słowo „własne” jest tutaj kluczowe. Jeśli chcesz zostać liderem i zbudować silną stabilną markę, którą w przyszłości zostawisz swoim dzieciom – musisz tworzyć własne narzędzia. Nie możesz bazować na zapleczach i narzędziach, które są własnością agencji marketingowej. Tutaj będziesz miał efekty póki będziesz jej klientem i póki będziesz płacił. I nawet jeśli uważasz, że ”jeśli będą robić swoją pracę dobrze to po co miałbym rezygnować”, to pamiętaj – nie wszystko zależy od Ciebie. Agencja może nie chcieć pracować z Tobą, może zostać wykupiona przez Twoją konkurencję lub po prostu – może zostać zamknięta.

Zadbaj więc o to, żeby nawet marketing lokalny prowadzić z głową i patrzyć na to co będzie za rok, za dwa, za pięć …

SocialOn

[Głosów:3    Średnia:5/5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pozycjonowanie stron internetowych

Marketing dla fotowoltaiki

Marketing dla fotowoltaiki