Pozycjonowanie to zagadnienie, w które nie zagłębiałem się przez długi czas. Od zawsze było to dla mnie coś, czemu nie warto poświęcać zbytnio czasu. W sumie po co „bawić się” w pozycjonowanie stron internetowych, skoro są szybsze i nie raz tańsze działania?
Pozycjonowanie może się przydać
Im dłużej jednak rozmawiam z moimi specjalistami, tym bardziej przekonuję się, że warto. Oczywiście są inne metody na promocję. Firmy często nie chcą inwestować długoterminowo, bo nie wiedzą jak będzie wyglądała sytuacja w ich firmie za rok czy dwa. Podejmuje się więc decyzje krótkoterminowe – na rok, maksymalnie dwa do przodu. To mankament współczesnego marketingu. No i najważniejsze – decyzje podejmują osoby odpowiedzialne, a nie bezpośrednio sam właściciel.
Problemem jest to, że wielu właścicieli firm, w szczególności dużych ma to gdzieś …
Biznes się kręci i tylko to się liczy. To krótkowzroczność. Zwłaszcza, że widzimy jak z roku na rok rośnie znaczenie Internetu i treści, które się w nim znajdują. Coraz popularniejszy content marketing, który idealnie uzupełnia pozycjonowanie stron internetowych. Jeśli chcemy zbudować dużą, stabilną markę, musimy inwestować w rozwój, tworzyć własne narzędzia, a także robić własne zaplecze. Obecnie to domena agencji marketingowych i to też nie wszystkich.
Agencje marketingowe budują własne zaplecza do pozycjonowania
Paradoks marketingu i ogólnie branży polega na tym, że kierunek, w którym zmierza świat zdają się dostrzegać tylko agencje marketingowe. I to też nie wszystkie, a tylko niektóre. Agencje marketingowe – specjaliści od pozycjonowania podejmują decyzje o rozwoju własnych narzędzi, następnie udostępniają te narzędzia żeby prowadzić kampanie SEO dla swoich klientów. A klienci płacą za to, żeby ich strony były wysoko. Agencja przywiązuje do siebie klienta – „korzystasz z naszych usług, jesteś wysoko. Nie korzystasz – odcinamy Twoje linki i spadasz. Musisz zaczynać od nowa”. Znam wiele historii, w których biznesy posypały się przez brak własnego narzędzia i korzystanie z usług agencji, które odcięły linki po zakończeniu współpracy.
Buduj własne narzędzia, nie korzystaj z wygodnych rozwiązań
Prowadzenie biznesu jest ryzykowne. Sam się nie raz zastanawiam co będzie, ale to taki strach, który motywuje. Trzeba iść do przodu, podejmować decyzje. Czasami również te ryzykowne. Trzeba iść do przodu i rozwijać, inwestować, budować coś.
To moja filozofia, którą staram się wcielać w życie – dałem się przekonać, buduję jakieś tam strony, coś tam rozwijam. Nie wiem co będzie jutro lub za kilka lat. Jeśli jednak będzie dobrze, to chciałbym być dalej niż jestem teraz. Właśnie te inwestycje mogą być tym co sprawi, że przejdę tę całą drogę. Odwrócę się i z dumą powiem, że zbudowałem…
Mając takie podejście, dziwi mnie bardzo, że wielkie firmy z wielkimi budżetami nie myślą podobnie i nie inwestują w pozycjonowanie stron internetowych, ale pozycjonowanie poprzez budowanie własnych narzędzi. Przecież potencjał jest tutaj gigantyczny. Wystarczy zainwestować, poświęcić trochę czasu i posiadać narzędzie, którego nigdy nikt nam nie zabierze, nie odetnie linków i narzędzie, które już zawsze będzie na nas pracowało. A pamiętać należy, że z każdym kolejnym miesiącem, długość „życia” domeny się zwiększa – serwis jest coraz starszy, a więc i w Google jego wartość wzrasta. Link, który opublikowaliśmy staje się więc coraz bardziej wartościowy.
Jak duże powinny być sieci zapleczowe?
Nie ma na to jednej odpowiedzi. Jak rozmawiam ze swoimi specjalistami, to mówią oni zawsze „nie wiem”, choć wiadomo. Im więcej tym lepiej. Tyle, że należy mieć na względzie również to, że nie ilość a jakość. Idealne rozwiązanie to dużo i dobrych.
Im więcej, tym większe koszty. Z drugiej strony, im więcej tym lepsze efekty, a w ślad za efektami idą nowi klienci i nowe budżety. Mamy więc sytuację, że dusze koszty generują efekty, te dają budżety, które pokrywają koszty. Wszystko wzajemnie się napędza i pozwala się rozwijać i nadal inwestować.
Chcesz pozycjonować strony internetowe? Rozmawiaj z właścicielem
Rozmawiałem ostatnio z wieloma klientami. Z reguły managerowie, o których już tu trochę pisałem – nie myślą długoterminowo. Nie przekonuje ich świetlana wizja, że za kilka lat to będzie super pracować. Bo może i będzie, ale „ja nie wiem czy nadal będę pracował w tej firmie. Co gorsze, jak wydam budżet i nie przyniosę efektów, to nie popracuję tu długo”. I koło się zamyka.
Znacznie lepiej sytuacja wygląda, gdy rozmawiasz z właścicielem firmy. I to najlepiej takiej, której dobrze się powodzi, która zarabia już duże pieniądze, a właściciel szuka kierunku na dalszy rozwój firmy. Wtedy pozycjonowanie strony internetowej to idealne rozwiązanie.
I to pozycjonowanie, które rozwija firmę, generuje obrót i napędza nowych klientów. Nie samo pozycjonowanie, żeby pozycjonować.
SocialOn